Dashboard | +Follow
Like A Paradise
TRIP TO KELANTAN
Friday, 26 April 2013 • 00:21 • 0 comments

Assalamualaikum, and annyeonghaseyo :)...huhu...harap korang semua sihat sentiasa yeah and dlm barakah Allah hendaknya...ameenn... :)...okaylah...terasa nk update blog mlm ni...hee..rindu nk update something yg dh lama happen...haha..baru mlm ni terasa gatal tangan nk update...hew2x...actually,aku demam nih...dh byk hari dh...xbaik2 lg...xpe...ini sbg kifarah dosa aku yg lalu kn...sesungguhnya,ujian itu adalah rahmat dari Allah kan..alhamdulilah.. :)..okay,bila dh demam,aku xtau nk buat apa..just..makan,tidoq ja...then online jgk skit2...kahkah...haha...dh xtau nk buat ape kan...stdy pun ala kadar je sbb otak dh blur...haha..(update blog ni xblur plak..=,=)...assignment byk gilaa...dh stat dh musim kelam kabut..haha...ari isnin ni ada 2 quiz...records and mandarin...wahhh...bawak balik buku saja..tpi sentuh 2 3 lai ja...haha...tmbah sbjek records baca apa pun xmasuk lg...waaaa...serius dowh...otak aku blank skrg... :'(....ya Allah,semoga kesihatan aku cepat sembuh...ameenn.. :')...eh...dh terlajak plak mukadimahnya...haha...itulah aku...kalau dan boleh taip...hahaa...lebih dari 10 m/s aku boleh dlm masa 1 jam or 1 jam lebih...haha..aku pernah buat kot dulu2...tulis surat...haha...surat apa??hahaha...secret...kuang2x...haha...

okaylah,balik pada main point kita..."trip to kelantan"..wah dgar mcm best je kan...haha..mmg best pon...awesome sgt...huhu...actually,aku p kelantan masa stat cuti sem 2,pertengahan bln 1 taun ni..haha...dh lama kan...kih2...haha..ok..tujuan utama aku g sana sbb aku nk g ngoji pondok..huhu..dh lama niat nk g pondok..alhamdulilah...impian aku terlaksana..dpt jgk aku merasa duduk pondok walaupun sebentar aja..sedih la xdpt duduk lama kt situ..cuti sem 2 kali ni pendek...aku sempat duduk 2 minggu ja..then,nak kejar balik kedah lg...yela..xkn xblik plak kan...dh la mak aku rindu anak dia ni...hehe...

okay,before aku g pondok..aku stay dulu umah membe aku di machang..lama jgk aku stay kt umah dia,dlm 2 minggu lebih cmtue la...haha..haaa...nk habaq mai..sepanjang aku dok umah dia...mcm2 pengalaman aku dpt bila dok umah oqang ni...haha..xmalu kan..dok umah oqang lama2...haha..xpa..asalkan jgn buat hal..heheh..urmm..sepanjang aq dok umah dia,wah2x...diriku dilayan bagaikan puteri...hoho..best sgt..aku ni jenis cepat mesra dgn org..walaupun kami berbeza negeri dan loghat..haha..itu xmenjadi masalah bagi aku...aku dh boleh paham apa depa cakap,dan depa boleh paham apa aku cakap...haha..maklumlah,sedara2 aku semua daqi kelantan..pakat nikoh abih dgn ore kelantan..haha..secara xlangsung..aku pun terikut2 jgk kecek kelantan..xla mahir sgt..tpi boleh la..haha..
okay..dlm seminggu mcm tu aku berkurung dlm umah..then,diorang pun bwk la aku g jalan2..haha..of cos la..byk tempat aku g..hehe...KB MALL tu xyah cakap arr bapa kali aku g...haha..siap boleh hafal lagi Mcd ada floor mana...haaha...then,aq g PCB(pantai cinta brahi)..haha..xlarh..dh tukaq pada pantai cahaya bulan..aku yg nak sgt g sana..haha..makk aiii..ombak kt sana kuat sgt..patut xley mandi..apa yg menarik kt P.C.B tu,aku suka mkn 'colek'..seafood punya makan..sedap kottt...kt tempat lain asanya xdk..waaa..sampai skrg aku kempunan lg nk mkn.. :(..rindu..urmmm..okay..next day,aku outing dgn spupu aku plak..dia stdy dkt uitm machang..haha..kami kluar 3 org..naik keta...sorang lg membe dia..haha..kami ronda2 bandar machang,then ke pekan pasir puteh..mak aiii..brg2 kt situ semuanya awesome...suka...masa tu aku kempunan nk mkn akok..dpt jgk akhirnya..kahkah..lepas g situ,kami g pantai tok bali..haha..salah jalan terr...nk g tok bali,tpi ikut jalan melawi..salah pantai daa..kt melawi tu,pantai dato rhu..xsilap aku la..haha..betoi dak??..haha..qupanya...dari pasir puteh tu dh betoi dh jalannya..kami ikut signboard..cuma salah simpang..simpangnya aku still igt lagi..haha..smpai simpang ada traffic light..tgah2 trafic light tu..ada replika perahu..haha..sepatutnya..kami turn right..tapi aku buat2 tau jalan,turn left...wahhh..mmg best arr sesat...lama plak tu..signboard dpn traffic light tu terlindung..so xnmpk la..hurmmm..lebih kurang 1 jam lebih..smpai jgk kt pntai tok bali..wahhh..xsinggah pun...cuma lalu ja..wahh..best arr tgk lautnya..huhu..then,kami trus ke pantai bisikan bayu...haha..mmg bayu sgt arr pntai tu smpai xdk org..haha..kami singgah sat kat situ..snap2 pic apa semua..then balik...haha..aku xbrani duduk lama2 dkt pntai sbb takut ombak..mana2 pntai pun sama..haha..tapi kn ombak kt pntai timur ni mmg kuat arr..sgt bahaya..haha..

okay..lebih kurang seharian aku berjalan..balik malam...haha..semua tempat kalau boleh aku nk g...haha..malam plak,aku singgah wakaf che yeh..haha..tgk2..xbli apa2 pun sbb xdk nafsu nk membeli time tu..haha..then,next day plak..aku g umah sedara aku...saja p..haha..nk eratkan ukuwah...sepanjang aku dok kelantan ni,sedara aku dtg tgk aku..haha..mak yg suruh...kih2..yela..mak mana yg xrisaukan anak dia yg dok jauh ni..bkn apa..cakap nk p ngaji pondok,tgk2 p kot lain...haha..okay mak..anak mak ni dlm perubahan..InsyaAllah...beleive me...I love u mum.. ^__^

okay...itu cerita g jalan2..kalau ikutkan,pjg lg tuh..tpi aku pendekkan sbb aku tau korang pun jemu baca text pjg2x nih..kalau best xpa jgk kan..haha..haa..ni cerita masa kt pondok plak..family membe aku merangkap family angkat,hoho..diorang dtg antar aku kt pondok pasir tumboh...tinggallah aku sorang2 kt situ..waaaa...sedih gilaaa...dh la aku xpernah asa dok tempat mcm ni...tpi berbekalkan semangat aku nk bljar agama kt sini..aku kuatkan diri jgk..mula2 duduk sini..aku kekok jgk...semua benda kena buat sendiri..tpi alhamdulilah..lama2 aku dpt sesuaikan diri duduk sini..xrasa nk blik..haha..cuma rindu family tu ada la..ok..sepanjang duduk sini..mcm2 perkara baru aku blajar..hehe..plg sweet skali..ukuwah antara kami..masyaAllah..mmg kuat lah..huhu..sungguh...tenang sgt duduk sini...mcm2 org dari pelosok negeri aku kenal..org luar pun ada jgk tau..hehe..yela..pondok ni kan termasyur dan antara pondok yg terbaik la kt malaysia ni..hehe..alhamdulilah..semoga terus masyur melahirkan ramai ulama' pada akhir zaman ini.. :')..dekat sini,aku sempat belajar kitab penawar hati,lepas tu pasal haid dan istihadah..mcm mana nk tahu itu istihadah kita..masyaAllah..bila dh belajar ni..byk benda yg aku silap..tmbah2 pasal haid..pekara plg penting yg wanita wajib tahu..waaaaa..serius..kalau nk tahu lebih lanjut ttg istihadah dan haid..belajar la kt pondok..sgt tidak rugi..tambah2 pada wanita yg haidnya xstabil..mcm aku...sorry to say ok..aku tulis pasal haid ni bkn ada mksd lain..tpi just nk share kt korang
je...xpa pasal haid dan istihadah nnti..aku update lain yeah kt blog ni..InsyaAllah.. :)
selain kelas kitab..ada kelas al-quran..tiap2 mlm kena baca al-quran depan umi..hehe..best..ada bacaan ayat tido,baca al-mathurat ramai2,qhasidah and mcm2 lg..hehe..best arr..dan aku sempat jgk merasa sambutan maulud nabi di pondok..wah..dekat pondok ni smbutan maulud nabi sgt hebat..mereka meraikan sungguh..hehe..kalah sambutan dkat luar..sempat jgk aku berzanji ramai2..ya Allah..menitis air mata.. :'(..merdunya suara mereka hingga benar2 menusuk hati aku.. :'(..kadang aku terasa kerdilnya duduk pondok ni..bila bergaul dgn adik2 kat sini..byk benda diorang share dgn aku..ya Allah..aku malu..malu dgn diorang yg byk ilmu ttg agamaMu..diorang byk bagi semangat dkt aku..nasihat..pesanan dari umi,ketua pelajar..serius..spjg dok pondok ni brapa kali aku menangis..ya Allah..ampunilah dosa hamba-Mu ini.. :'(
semoga aku dapat jejak ke sini lagi..InsyaAllah..rindu.. :'(..
okaylah..aku rasa sampai sini je entry aku..pjg sgt..haha..ok..kt bawah ni aku abadikan gambar kenangan utk tatapan korang sepanjang aku di bumi serambi mekah ini..
BYE2 KELANTAN,SEE YOU AGAIN...INSYALLAH :)..






okay..ini dekat pantai bisikan bayu..haa...nampak dak ombak dia...tgk dari jauh pun gerun kan..tapi itulah Allah Maha Besar...Maha Suci Allah yang mencipta seluruh alam.. :)


inilah pondok aku...apa pendapat korang?? :)..aku dapat pondok ni tepi kubur tau..kubur2 para ulama'..ramai la muslimin2 dtg bacakan yasin..haha..kadang2 tu curi2 tgk jgk..haha..haishhh..xnmpk pun..jauh..haha..pondok ni hnya tempat utk masak,mandi dan basuh baju ja..tido dekat madrasah.. :) 


okay...ni lah pantai cahaya bulan..tapi xdk bulan pun kan...haha..ni bukan time malam...ombak kt sini lagi kuat....tapi angin dia best...kalah aircond.. :D


okay..ni time makan masa sambutan maulidur rasul..ini semua pelajar2 pondok la...hehe...best masakan diorang...sedap...mcm nk tmbh lg...tpi malu...hahaha.. :D

haaa yg ni aku nak cita sikit pasal si kucing comel ni...haha..lawak pun ada,sedih pun ada...urmm..time ni aku duduk atas batu tepi pantai..dok makan kerepek la smbil tgk laut....then,tiba2 dtg kucing ni..dok meow2 kt aku...haha..aku lari,dia ikut..haha..takut kucing baq ang...hahaha...aku lari,dia ikut..last2 aku duduk jgk..xlarat nk main kejar2 ngn dia..haha..aku pikir mungkin dia lapar kot..dok bunyi meow2 kt aku...haha...aku ada jgk balas meow2 kt dia...hahaha...dia balas lg kuat..hhaaha...hamboi kucing!!!..mcm la aku paham bahasa kau kan...haha...then,aku pun bg la kerepek pisang yg keras jgk arr kt dia...aku igt dia xmkn sbb keras...tpi boleh jgk ke dia...haha..dia kerat kepek tu pendek2 guna jari kaki dia..haha...cute kan...aku plak boleh gelak2 tgk dia kerat...haha..bkn nk tlg...sweet kot..haiwan pun boleh!! :D...then,byk keping jgk la dia makan...dgn lahapnya dia mkn..dh mcm setahun xmkn..hehe..aku suka...aku bg lg byk2...dia makan..then,tiba2 dia tersedak...kuat plak tu...haaa..mula la aku kelam kabut...dia mcm nk muntah tpi xmuntah..lama jgk arr dia tersedak....sah la...ni bkn tersedak...tercekik namanya...benda tu kan keras...apa lg..aku glabah la...nk bg air...mana ada air...nk ambik air laut..jauh sgt...then,lepas tu dia sandar tepi batu...baring2...haaa..aku lagi cuak...takut dia mati...air mata dh meleleh haaa masa tu... :'(...dlm hati dok berdoa ja kat Allah,harap2 kucing ni xdk apa2...aku takut bila kucing ni mati,aku la yg salah..bagi kerepek keras kt dia...lama jgk arr dia baring...then..lepas tu dia bangun and terus tinggal tempat tu...alhamdulilah...xdk apa2..semua dh kembali ok...hehe...may be dia dh xnk kawan dgn aku lg kot..aku dh bg dia tercekik...sbb tu dia p...hehe...apa pun aku rindu kucing ni...maafkan saya yer kucing... :')..(macam dia baca blog hang..=,=)



okay...saya stop sini dulu...semoga terhibur ya...assalamualaikum..keep calm n take care..sorry bahasa campur...haha..xpa kan...itu I belum tulis nepal punya bahasa lg.. :)








xoxo, The Shining Star



Disclaimer

Hi, im *ur name*. Steal anything what u can steal :D. bold italic underline strike



« Go back to entries
« Look her profile
« Exchange Link is open
« Anything here

Taggie Board


[!] IMPORTANT [!]


Time Machine



Credits


Template : Aulia Septiya
Edited : YOUR NAME
Helped : Ayem, AskarrPink, Ziera
Header & Cursor : Ziera
Background : Qihah
Font : Google